Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Scenérie z obalu minulého alba „The End Of Chaos“ se příliš nezměnila, jen Flotzilla (nebo, chcete-li, mořská příšera Flossie) se na novince „Blood In The Water“ potopila do vody, v níž předtím stála po kolena. Teď je z ní jen těsně nad hladinou vidět její vrchní část, z níž pozorného diváka nejvíce upoutají sytě oranžové oči jiskřící zlověstnými ohníčky. Co jí k tomu pohnulo se lze jen dohadovat, ale skoro to vypadá, že už nechtěla snášet všechen ten smutek a zmar hořícího světa z oné scenérie za ní a zkusila se (možná trochu naivně) před nimi schovat právě ve vodě. A možná, možná vlastně utrpěla smrtelnou ránu, díky čemuž jí došly síly a do oné vody prostě klesla. Přinejmenším tu krev ve vodě z titulu alba by to nakonec vysvětlovalo.
Také v současném světě je smutku a zmaru tak moc, že inspirační studnice arizonské thrashové stálice FLOTSAM AND JETSAM, jež si potrpí na ne právě veselá témata, zřejmě nemá šanci vyschnout. A když se vnímavý posluchač zaposlouchá do písní novinky, zjistí, že v roce 2021, s covidovým přízrakem stále v zádech, je to opravdu ultimativní thrashová sbírka.
„Horror, you see the numbers and the world has reached it's end... the end. Dying, as the people spread like locusts on the land... this land“ („Too Many Lives“)
„Blood In The Water“ je jako drtivá rána do zad, kterou vám kdosi vyrazí dech a zároveň důrazně připomene, že rozhodně nejste nesmrtelní. Že vás trápí stovky bolístek, které samy o sobě mnoho neznamenají, ale když se spojí v jeden celek, může být opravdu zle.
Thrash metal jako forma vyjádření má jistě své limity, za něž se mnozí (podobně jako v jiných stylových vodách) nedostanou. Ani noví FLOTSAM AND JETSAM za ně nejdou, ale ve vytýčených hranicích se za využití manipulačního prostoru skutečně do posledního milimetru pohybují s grácii sedmatřicetiletého borce, co má na kontě třináct albových záseků a rozhodně ví, co se v thrashových vodách sluší a patří, případně jak toho dosáhnout. V těžkých a dusivých hymnech tak naplno využívají veškerého potenciálu, který jim byl dán, včetně citu pro určující refrény s melodiemi, co vám ve spojení s nezaměnitelným vokálem Erica A. K. dokonale zamotají hlavu.
Nástup více jak padesátiminutového alba je proto nesmírně silný (titulní skladba a „Burn The Sky“), ale rozhodně to neznamená, že by později mělo dojít na nějaké ředění produkce. Na to tady (a teď) není místo a kapela se až do úplného konce nahrávky zdá být v nejlepší formě od alba „The Cold“. V „A Place To Die“, „The Walls“ a „Cry For The Dead“ vám sevře hrdlo silou medvědí, v „Too Many Lives“ a „Seven Seconds 'til The End Of The World“ způsobí další riffové závratě a třeba v „Grey Dragon“ zase vysekne melodii z kategorie nezapomenutelných. Vskutku, komplexně působivé.
Čerstvá krev je proto, zdá se, cítit nejen ve vodě, ale i v žilách samotných FLOTSAM AND JETSAM. A jak tepe!
1. Blood in the Water
2. Burn the Sky
3. Brace for Impact
4. A Place to Die
5. The Walls
6. Cry for the Dead
7. The Wicked Hour
8. Too Many Lives
9. Grey Dragon
10. Reaggression
11. Undone
12. Seven Seconds 'til the End of the World
První deska po návratu Bobby Lieblinga z vězení potvrzuje teze o starých psech a nových kousích. Pro alespoň s nějakou starší nahrávkou obeznámené jedince album moc novinek nepřinese, na druhou solidní standard temného rocku/doomu ze staré školy potěší.
Hitový generátor sice pořád pracuje, ale už se z něj bez pravidelné údržby trochu kouří. Švédové opět natahují stopáž až někam k jedné hodině a to se hlavně ke konci nahrávky už dost projevuje. Stále příjemný poslech, ale trhlinky se postupně zvětšují.
Pohrobci skvělých GLACIATION se vrací po dlouhé dekádě s půl hodinou obtížně zařaditelného post BM, který oproti původní kapele působí podstatně lyričtějším, křehčím dojmem. Zároveň je to opět výzva pro posluchače propracovat se do téhle fascinující vize.
Lovecraftiánští heraldi otevírají dveře do dalšího studeného a nepřátelského vesmíru, který vás omotá chapadly plíživých riffů a sonickými horami šílenství. Náročný, ale nesmírně povznášející hodinový boj s monstry na pomezí BM, DM a doomu.
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!